Психологът Десислава Александрова със съвети за възпитанието
Снимка: Guliver / iStock
Обикновено, когато децата присъстват на рожден ден, когато са достатъчно големи, за да осъзнаят какво се случва около тях, веднага започват да го пресъздават в игра – опаковане на подаръци, подаряване, духане на свещи, пеене на песни и т.н.
Много често се случва детето да взема покривката или кърпа и да завива различни предмети в нея – книгите от шкафа, чинии, купи, играчки и да ги оставя така из цялата стая. Обичайната реакция, когато видите това, е да настоявате тази бъркотия да се оправи. Често това е придружено и с повишен тон от страна на родителя.
Какво се случва, когато детето иска да ви въвлече в тази игра?
- Показването как да завива (например в салфетка) предмети, които то иска, упражнява хватателните му умения.
- Приучва се към умения да прегъва или сгъва.
- Тренира се пространственото ориентиране на детето, както и представата му за форма. Например, за голям обект, е необходимо опаковката да е голяма, за малък – малка. Опаковката покрива предмета от всички страни и детето трябва да прецени как да го постави и покрие, което е свързано с трениране на пространственото му ориентиране.
- Самият акт на подаряване показва отношението към друг човек и е свързано с част от това да споделя. Провокира потребността да зарадва някого и да му достави удоволствие, което е важно за създаването на отношения с друг човек.
Детето разчита и запомня реакцията на този, които получава подаръка, то добива опит как да реагира в подобна ситуация.
Пример:
Момче иска да зарадва майка си и и купува подарък. Жената не реагира според очаквания начин и заедно с детето връща подаръка в магазина. Вече в зряла възраст, мъжът изпада в голяма тревожност, когато се налага да прави подаръци на близки хора, което се корени в изпитаното неудоволствие от поведението на майка му в ранната възраст и страх да не разочарова своите близки - разочарование, което е разчел в постъпката на жената.
В тази игра у детето се развиват и социалните умения - какво е редно да се каже, когато се подарява, или как се реагира, когато получаваш подарък: „Заповядай; много благодаря, това е толкова хубав подарък, точно това исках и т.н.“
Обикновено в тази игра се наблюдава нетърпение от страна на възрастните, защото опаковането, подаряването и начинът на реагиране на действието се повтарят продължително време.
Детето не се изморява в продължение на около 40 минути да сваля книгите от шкафа, да ги увива и да ги поднася, като очаква същата реакция на изненада и радост от ваша страна.
Да поясня: продължителността и стереотипността в играта се дължат на това, че детето тепърва изгражда опит. При него се изграждат различни представи, които то подрежда като последователност – вземане, опаковане, поднасяне, реакция и т.н.
Връзките между отделните представи са все още неустойчиви и затова детето повтаря многократно наблюдаемите действия. По този начин то изгражда цял „комплекс“ от неща, необходими при поднасянето на подарък. След като малкото добие увереност в своите действия, потребността е задоволена и то се насочва към друга игра.
Снимка: личен архив
Десислава Александрова е завършила психология и магистратура във Варненски Свободен Университет. Специализирала е психоанализа към Българска школа по психоанализа и работи там. Контакти: d.andreeva.alexandrova@abv.bg; 0878 65 77 84
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари